Wednesday, May 16, 2007

أحـــــلام


النهارده كنت فى الكلية عندى إمتحان ,, و بعد ما خلصت , طلب منى بعض أصدقائى المعيدين بالقسم إنى أجى معاهم عشان أراقب معاهم فى إمتحان لسنة تالتة ... رحت معاهم , و يا رتنى ما كنت رحت

اللى ميعرفش فيكم - و معظمكم غالبا ميعرفش - إنى أنا كنت بدى كورسات عندنا فى الكلية , و كنت ببقى مبسوط قوى و أنا شغال فى الشغل ده, يعنى كنت بحس فيه إنى بعمل حاجة حلوة و أنا بحبها , و خاصة إن أنا تم إختيارى ليها مش انا اللى دورت عليها


اللى فكرنى بالموضوع ده , طالبة شفتها النهارده - قبل الإمتحان - , و سلمت عليا بحرارة و إستغربت إنها فاكرانى .... و ساعتها قلبت عليا المواجع , و لما دخلت اللجنة , لقيت كومة كبيرة من الطلبة كانوا عندى .... و ساعتها كانت فكرة واحدة اللى على بالى ,هل هييجى يوم من الأيام و أستعيد الأيام دى ؟!؟ .... أنا بجد واحشنى التدريس فعلا .... و أنا فى الجيش دلوقتى والأيام بتعدى , و مش عارف بعد كمان سنة هبقى فين

بجد إحساس حلو قوى إن الواحد يعمل حاجة , و لو ولحد بس يفتكره بيها ,

و يدعى و يقول ... ربنا يكرم أحمد السعيد .... ده نفعنا , ربنا يجازيه خير

يا ترى الأيام دى هتيجى و خلاص راحت ؟!؟

يا ترى هعرف أخد الماجستير و لا لأ ؟!؟

نفسى أبتدى أدور على نفسى تانى ... و نفسى أكتر

إنى ألاقيها



4 Comments:

Blogger Unknown said...

عارف يا أحمد
لو هيا دي الفكرة اللي بتيجي في دماغ أي حد لما يدخل مكان
كان زمان الحياة غير كده خالص

تخيل لو أنا حريصة إني كل يوم
أسيب ذكرى حلوة في قلب أي حد شوفته في اليوم ده
يا سلام

عايز الناس تعمل معاك كده ؟
إعمل كده معاهم الأول
ماتسيبش حد كنت تعرفه ، يمر من قدامك من غير ماتسلم عليه وتحييه
هتلاقي الناس بتعمل معاك كده برضه

يعني إيه ياترى هاعرف آخد الماجيستير ولا لأ ؟؟؟

خللي بالك من نفسك
ربنا يحفظك ويصونك

10:57 am  
Blogger Ahmad El-Saeed said...

عزيزتى أميرة,

كل كلمة قلتيها صح ... بس ده مش كفاية عشان نبنى حضارة

لازم نبص أبعد من كده شوية

أما عن الماجستير , فده هدف من أهدافى , مش عارف هوصله و لا لأ

نورتى يا أميرة فى أول زيارة و ا رب ما تكون أخر واحدة

2:40 am  
Blogger freeSoul said...

You know, I guess i am the most one who feels and understands what you said, you know that i have a similar experience!!

anywa, I lost hope for this nation to co-operate in anything constructive from a very long time

8:58 pm  
Blogger لحظة تأمل said...

ربنا يكرمك يا احمد دايما

تعرف .. اوقات انك تدور على نفسك
بتبقى متعة فى حد ذاتهاعشان هى ديه الحياة بنتوه اوقات عشان نحس بمتعة اننا نلاقى نفسنا

وما تقلقش ان شاء الله هتاخد الماجستير والدكتوراه كمان

8:50 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home