Tuesday, July 04, 2006

التجربة الجديدة


أنا رايح الجيش إن شاء الله ... كمان كام يوم كده

أنا لسه مش عارف أنا هتوزع فين و حتى مش عارف أول 45 يوم هقضيهم فين

أنا أصلا ترشيحى كعسكرى ده جه من عند الله أصلا

أنا كنت مترشح ضابط و قلت الحمد لله ... و ربنا بيقدم اللى فيه الخير

و الغريب بقى إن كل ما كان واحد يشوفنى , يواسينى ... و يقولى معلش يا باشا ... إن شاء الله خير

يا جماعة أنا مش زعلان ... أنا مؤمن بقضاء الله و بترتيبه .... لو ربنا قاسم الخير فى ضابط , أنا هاكون مبسوط بيها

فالناس تقولى : أه و نعم بالله .... بس برده عسكرى سنة و ضابط 3 و الكلام ده


و بعد ما إبتديت أحضر خطط للصيف ... و هتفسح فين و هعمل إيه و كل ده


مرة واحدة ربنا فرجها و نزلت عسكرى


و إبتديت أرتب حالى على هذا الأساس .. و كلها كام يوم و هترحل .... و هتتحرموا من طلعتى البهية 45 يوم بحالهم

أنا مبسوط إنى سبتها على الله .... و حاسس إن ربنا شايلى حاجة كويسة إن شاء

و جايز مايشائش .... بس برده أنا هرضى

و كل اللى هيجيبوا هرضى بيه

و هو قادر إنه يا إما يبتلينى و يصبرنى

يا إما يكرمنى و يخلينى أشكره

و فى الحالتين هشكره

إدعولى يا جماعة .... إدعوا إن ربنا يقدم لنا كلنا اللى فيه الخير ... و يرضينا بيه



6 Comments:

Blogger Eve said...

الخدمة العسكريّة كانت تثير الرّعب في الشّباب هنا. حتّى ما نفعتش معاهم غنية وائل كفوري وقتها (أنا رايح بكرة عالجيش). بس كويس إنك متفائل بالشكل هيدا :) بالتّوفيق!

10:29 pm  
Blogger Nouran said...

ربنا معاك ويكرمك ويقدملك اللي فيه الخير لما قلت ان الناس بتواسيك فكرتني بالناس لما يعرفوا اني في ثانوية عامة يحسسوني اني واقعة في مصيبة جامدة

3:37 am  
Blogger littilemo said...

يا راجل ولا يهمك انت بس اول ما يسمعوك هايمسكوك البروجى على طول من غير كلام ودى شغلانه سهله خالص

4:34 am  
Blogger أجدع واحد في الشارع said...

والله كده احسلك
سنه وانت عسكرى
احسن من تلات سنين وانت ضابط

11:01 pm  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

قلتهالك و بقولهالك تانى
مبروك يا دفعة..

واهى سنة ارحم..

بس عارف.. انا كنت عايزة اقرأ كلامك دة و انهاردة بذات
شئ بيريحك لما تلاقى حد قدامك يقول لك "خليها على الله"

ونعم بالله

12:57 am  
Blogger Ahmad El-Saeed said...

Eve:
تسلمى يا إيف ... و أنا سعيد جدا بتعليقك هنا ... و أتمنى على أن تداومى على الزيارة

Nouran:
شكرا يا نوران .... و ربنا يكرمنا كلنا إن شاء الله

littlemo:
إدعيلنا إنت بس إن ربنا يقدم اللى فيه الخير

إبن الشارع:

برده ؟!!! - إنت متأكد إن قريت البوست كويس ؟؟

Lasto-adri *Blue*:

فعلا ... سيبيها على الله

إبراهيم:

تسلملنا يا دكتور ... و إدعيلنا

8:21 pm  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home