Friday, June 02, 2006

سبب العودة

مرحب يا جماعة .. منورين كلكم

يا رب تكونوا كلكم بخير إن شاء الله ...

أنا أحمد السعيد ... حد فاكرنى ؟!! -- طبعا أكيد فيه ناس فيكم فاكرننى لسه .. و ناس أكتر لأ ... و ناس أكتر و أكتر ما يعرفونيش أصلا و لا يعرفوا حتى إن كان عندى بلوج زمان و لغيته لأسباب حكيها قريب إن شاء الله

أنا رجعت للكتابة عن حبة من العمر عدوا و لحبة كمان جايين مش عارف هيبقوا قد إيه

بس أنا رجعت أحكى ... و أفكر ... أشوف الناس دى بتعمل إيه .... و لو عجبنى اللى بيعملوه أشجع و أشارك .. و لو معجبنيش أتكلم و أناقش

أنا لما عملت البلوج الأولانى عملته عشان الناس بتعمل بلوج ... مش عشان أنا عايز أعمل بلوج ... و ده كان من أهم أحد أسباب ضعف الكتابة فيه ... الكلام كان طالع من دماغهم على لسانى , أشوف إيه اللى بيعجبهم و أكتبه

أنا نفسى كل واحد هيعمل بلوج جديد , ييجى هنا الأول أحكيله عن غلطاتى الأولانية عشان ما يقعش فيها ... عن حاجات كتير تعبتنى عشان أعرفها و أتأكد من صحتها .... عن حاجات بفكر فيها و لسه معنديش يقين منها .... و عن عيوب عندى كتيـــر بحاول أصلحها

و جايز اللى هيقرا منكم البوست ده و شاف البلوج القديم بتاعى هيفهم أنا قصدى إيه ... و اللى مش فاهم ما يستعجلش , كل شيئ هيوضح بعد كده

بس أنا متعود من زمان إنى ما أبصش ورايا أبدا .. و لو بصيت , أشوف اللى غلطت فيه و أصلحه , و مقولش يا ريت و لو إذا كنت عملت

لإن الكلام مش هيغير اللى حصل .. لكن الفعل ممكن يغير اللى هيحصل

محتاج رأيكم .... أحب أسمعكم ..... نتكلم و نتناقش

و مفيش أى مانع

إننا نفكر مع بعض

10 Comments:

Blogger Veeeva said...

what does that mean?
how can u expect people to abide by ur instructions?

u r kinda acting like my mama.

4:15 pm  
Blogger littilemo said...

اصل المدونات بتلم

مش ده كلامك

4:28 pm  
Blogger Ahmed Shokeir said...

أبو حميد

أولا : مبروك البلوج وباشكر موقع ويب ستاتيس فور يو اللي موجود تحت عندي في آخر البلوج اللي عرفني إنك أخيرا عندك مدونة

ثانيا : أنا ماكنتش أعرف ان ليك مدونة قبل كده ، بس عجبتني أوي حقيقة ماقلت إن كنت عملت البلوج اللي فات عشان الناس بتعمل بلوج والكلام طالع من دماغهم على لساني ... فعلا هي حقيقة لاحظتها في بعض المدونات ، ومن أكبر أخطاء المدونين اللي لما تخلوا عنها طلعوا كلام أجمل
أنا في الأول عجبتني المدونات السياسية اللي أنا فاهم فيها اوي بس حسيت أني لو كتبت سياسة مش اضيف جديد وهاكون باقلدهم ، عشان كده بعدت عنها

ثالثا : شيئ جميل إن تكتب عما إكتشفته من اخطاء خلال مدونتك الأولى ولا أعتبره توجيهات مثل ماقال ستيل بريثنج بقدر ما أعتبره إكتشاف وتحليل مفيد ليس للمدونين الجدد فقط ولكن لكل المدونين

أخيرا : لو البلوج القديم لسه موجود ياريت تبعت ليا اللينك بتاعه عشان أقدر أتواصل مع اللي انت هاتكتبه

10:06 pm  
Blogger Lasto-adri *Blue* said...

لولووووى.. يا أهلا بأيامك يا عم أحمد

ان شاء الله تكون خطوة عزيزة كدة علينا كلنا ويجعل قدمك قدم السعد والهنا والامتحانات الكويسة

(معلش المناخ العام يحكم)

سلاماتى

3:51 pm  
Blogger Ρών. said...

خطوة جميلة يا أحمد :)

-

بصراحة دلوقتي ماعنديش وقت للحكي المُطوّل ... بس إحكي و عيش حياتك و جو يكون مميز ... إنه بتاعك بس

...

.رون

9:43 pm  
Blogger ياسر خاطر said...

هو انا بصراحة ماكنتش اعرف ان عندك مدونة قديمة
كنت هاقول لك الف مبروك على المدونة الجديدة
بس الف مبروك على عودة مدونتك يامان

12:39 am  
Blogger Ahmad El-Saeed said...

Still Breathing:

أنا مش بقولك تتقيدى .. أنا بقول إنى وقعت فى غلطات و إتعلمت شوية حاجات , أحب أقولها للناس اللى مش عارفاها عشان ما يقعوش فيها
زى ما اللى قبلى قالولى , عشان الحياة تستمر و ما نتعبش
إعتبريها علم لا ينفع و جهل لا يضر

******************************************
littlemo:

أيوه أنا قلت كده صح ... بس أنا جايز اللفظ خاننى شوية
اللى حصل إن فيه مدونات إكتشفتها بعد ما عملت أول مدونة (و أظن يا محمد إنك عارف منها شوية) فعلا مابستاهلوش إن هما يتقروا
أو عشان أبقى موضوعى .. أنا ماحبيتهاش
و بعد كده المدونات التحفة الجامدة إبتدت تقل ... و أصحابها أقلوا من الكتابة فيه (زى اللى على بالى دلوقتى : غادة مع نفسى و إيمان م و عبد الفتاح و لست أدرى) .. عشان كده قلت الجملة دى

و لو ليك تحفظ على كلامى , أحب أسمعه

*******************************************
ahmed shokeir:
أولا : شكرا لويب ستايتس فور يو عشان جابك هنا ... أنا حقيقى مبسوط إنك جيت , لإنى حاسس إنك هتكمل النص التانى من غرض المدونة هنا (نص الخبرة بالحياة , عشان إنت أخونا الكبير) .. و أنا هنا النص اللى بدور على الحقيقة و بفهمها

ثانيا : الصراحة حاولت أدورلك على لينك للبلوج بتاعى اللى إتمسح

(cached copy i mean)

بس ما لقيتش للأسف
و أنا معاك تماما فى باقى الكلام

ثالثا : يا رب أقدر أفيد حد ... و حقيقى مستنيك تساعدنى فيها (عشان نعمل عصابة المهندسين بقى) ... و لا إيه رأيك ؟


*******************************************

last-adri *blue*:

أهلا بيكى إنتى .... و إدعيلى بقى
و شدى حيليك بقى عشان نشوفك مهندسة بقى
و إبقى تعالى هنا كتير عشان فيه كلام كتير هيفيدك (زى البوست الحاى كده) إن شاء الله

*******************************************

ren'ee:

تسلميلى يا رون هانم ,, و إبقى تعالى كتير إنتى و باقى الأعداء
;-P
عشان تفكروا معايا

*******************************************

yasser:

الله يبارك فيك ... و شرفتنى يا باشا
مستنى أرائك المستقبلية يا زمل

------------------------------------------

شرفتم كلكم يا جماعة

8:19 pm  
Blogger شــغــف said...

شرفتونى

شرفتونى

!!!

ايه انت فاتح مدونة ولا عامل قهوة !

على العموم اكتب يا عم وفرجنا لما نشوف

10:13 pm  
Anonymous Anonymous said...

زمل ....انت فى الحبس ولا واخد على نظام الجيش

شكلك بتحب ريسك مش كده ما هو اللى انيك ومديك الفرصه انك تتكلم معلش يا قلب الوطن الحياه بقت كوسه

والله زمان يا هوا

5:58 pm  
Anonymous Anonymous said...

Very cool design! Useful information. Go on! » » »

1:43 am  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home